Platforma sklepowa

W pierwszej części poradnika: Platforma sklepowa: jak ją wybrać ? cz.1 wspominaliśmy m.in. o samodzielnym testowaniu wybranych systemów. Warto jednak wiedzieć, co konkretnie i w jaki sposób należy sprawdzić w przypadku platformy sklepowej, aby nie była to strata czasu i pieniędzy. Osoby zakładające swój pierwszy sklep zazwyczaj nie mają doświadczenia w internetowej sprzedaży. Mają trudności z określeniem czego tak naprawdę potrzebują i dopiero rozpoznają swoje wymagania.

platforma sklepowa e-commerce

Czy istnieje uniwersalna metoda, pozwalająca wybrać najlepszy system sklepowy?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: tak, ale… Taka metoda powinna łączyć w sobie wspomniane już sposoby, czyli określenie własnych wymagań oraz samodzielne testowanie, czy systemy spełniają wymagania, które uznano za  priorytetowe. Istnieje szybki sposób, aby stworzyć przejrzyste zestwienie ofert wartych zainteresowania. Można wysłać wiadomość e-mail do znanych firm oferujących platformy sklepowe, w treści określając swoje wymagania. Niezbędnym elementem negocjacji jest prośba o wycenę pakietu oraz informacje, czy dana platforma sklepowa jest  zintegrowana z programem do fakturowania.

Odpowiedzi oferentów powinny wskazać 2 lub 3 systemy sklepowe warte przetestowania. Przed założeniem konta testowego warto zwrócić uwagę na dodatkowe pakiety korzyści, jakie oferuje dana firma, ponieważ w ten sposób można sporo zaoszczędzić np. na reklamach Ad Words, cenach przesyłek kurierskich, czy na usługach marketingowych.

platforma sklepowa e-commerce

Platforma sklepowa: dwa rodzaje testów

Jeśli decydujemy się na samodzielne testowanie platformy sklepowej, warto zrobić to w dwojaki sposób. Raz jako zwykly użytkownik – klient, a za drugim razem, jako sprzedający. Jeśli wcielimy się w rolę konsumenta, zwróćmy uwagę na to, czy dany sklep jest prosty i intuicyjny w obsłudze oraz czy komunikaty systemowe są jasne i zrozumiałe dla użytkownika. Platforma sklepowa wybrana przez nas do testów, powinna oferować produkty, które rzeczywiście nas interesują – najlepiej jest sprawdzić działanie systemów, które wybrała konkurencja. Tak więc, jeśli przykładowo produkujemy i sprzedajemy worki sako należy sprawdzić, co bezpośrednia konkurencja oferuje w swoich sklepach internetowych i w jaki sposób działają ich platformy sklepowe.

Drugi etap testów zakłada sprawdzenie wymagań określonych jako najważniejsze na danej platformie sklepowej. W tej fazie warto zwrócić uwagę przede wszytskim na to, czy na stronę sklepu można dodawać kolejne widgety funkcyjne i dodatkowe moduły, które pomogą sterować procesem zakupu. Zachęcanie i namawianie do zakupu wewnątrz samej strony sklepu, jest równie ważne jak bezproblemowa obsługa płatności i wysyłki.

Ważne moduły i funkcje sklepu internetowego omówimy już niedługo w artykule: Platforma sklepowa: jak ją wybrać? cz. 3