Jak zarządzać sklepem internetowym
Prowadzenie sklepu internetowego to wbrew pozorom wcale nie łatwy kawałek chleba. Należy w końcu cały czas dbać o wzrost konwersji lub przynajmniej starać się je utrzymywać na poziomie który nie będzie powodował braku rentowności naszej działalności. Dzisiaj pokażemy zatem jak zarządzać sklepem internetowym aby przynosił on zyski.
Rynek internetowej sprzedaży ewoluuje z dnia na dzień. Zmieniają się potrzeby oraz przyzwyczajenia konsumentów oraz techniki służące do pozyskania klientów. Dlatego tak istotne jest utrzymywanie przy sobie obecnych już klientów sklepu aby nie odeszli oni do konkurencji. Jak pokazuje doświadczenie, pozyskanie nowego klienta to dużo większe koszty niż utrzymanie przy sobie obecnego. W związku ze zmieniającą się specyfiką rynku, dzisiaj istotne jest bardzo jednostkowe, personalne podejście do klienta i jego potrzeb.
Klienci wymagają wręcz tego aby być traktowanymi w sposób indywidualny. Aby to sprzedawca wyczuwał ich potrzeby i proponował właściwe produkty jakie mogą go zainteresować.
Przez tego rodzaju oczekiwania konieczne okazuje się prowadzenie interakcji z klientami w różnych obszarach takich jak sprzedaż, marketing i logistyka. Dzisiejszy idealny sklep internetowy to ten który jest w stanie utrzymać stały kontakt z klientem i reagować na jego zmieniające się oczekiwania.
Jedną z metod do utrzymania klienta jest więc personalizacja. Dzięki nowoczesnym narzędziom jesteśmy w stanie zebrać niezbędne dane o naszych stałych klientach i później na ich podstawie przygotować ofertę dopasowaną do potrzeb klienta. W przypadku nowych klientów niestety podczas ich pierwszej wizyty w naszym internetowym sklepie nie posiadamy jeszcze wystarczających informacji do personalizacji oferty. Dlatego też musimy dość silnie oddziaływać na nich aby zachęcić ich do kolejnej wizyty.
Przydatny okaże się też mechanizm segmentacji klientów. Polega on na tworzeniu grup klientów którzy będą spełniać specyficzne uwarunkowania takie jak behawioralne, demograficzne lub też transakcyjne. W ramach demografii możliwe będzie podzielenie klientów na podstawie udostępnionych przez nich informacji takich jak login, imię i nazwisko, adres, wiek oraz płeć. W odniesieniu do warunków behawioralnych zbierane są informacje o zachowaniach czyli czasie spędzonym na stronie, opiniach o produkcie, wpisywanych w wyszukiwarkę frazach itd.
Natomiast warunki transakcyjne skupiają się na informacjach dotyczących sprzedaży w danym okresie czasu – form płatności i konkretnych produktów. Mając tak posegmentowanych klientów będziemy w stanie tworzyć spersonalizowane oferty do konkretnej grupy.