Co sprawdzić w przypadku spadku pozycji SEO?
Pozycjonowanie stron www to zajęcie które wymaga bardzo dużych nakładów czasowych i ciągłej analizy działań. Mimo dokładania najszczerszych starań często jednak może się zdarzyć iż zupełnie niespodziewanie ulegną pozycję w wynikach wyszukiwania jakie udało się nam uzyskać. Znalezienie przyczyny takiego stanu rzeczy to bardzo często szukanie przysłowiowej igły w stogu siana. Problemem może być bowiem praktycznie wszystko. Zarówno problem z serwerem, błędna indeksacja, atak hakerski i wiele więcej czynników. W tym artykule postaramy się wam zatem podpowiedzieć co sprawdzić w przypadku spadku pozycji SEO.
Od czego zatem zacząć poszukiwania winowajcy spadków? Otóż od analizy danych z poziomu wyszukiwarki jak i przy użyciu dostępnych narzędzi. Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie czy wskazywane przez nasze narzędzia analityczne pozycje rzeczywiście mają pokrycie w rzeczywistości. Jak wiadomo wszystkie narzędzia są zawodne i tego rodzaju błędy wcale nie są rzadkością. Dlatego też trzeba na samym początku zweryfikować czy spadki pozycji to przypadkiem nie zwyczajny błąd.
W kolejnym kroku dobrze będzie sprawdzić dla jakich fraz pozycje się wahają. Dzięki temu będzie można ustalić czy problem z którym mamy do czynienia dotyczy całej strony lub też może któreś z podstron. Następnym krokiem powinno być sprawdzenie czy na stronie nie zachodzi może kanibalizacja słów kluczowych. Zdarza się bowiem iż w przypadku występowania dwóch rywalizujących ze sobą podstron, optymalizowanych pod te same słowa kluczowe wyszukiwarka będzie wyświetlać na zmianę którąś z nich eliminując tą drugą z topki wyników.
W następnym kroku dobrze będzie przyjrzeć się bliżej wynikom wyszukiwania. Sprawdźmy zatem czy zmieniła się struktura wyników oraz jak wizualnie prezentuje się wynik wyszukiwania dla danej podstrony. Ponadto upewnijcie się czy title i description jaki pojawia się wam w wyszukiwarce jest tożsamy z tym z kodem strony.
W następnym etapie dobrze będzie upewnić się czy strona która spadła nam w pozycjach ma cache. Trzeba także sprawdzić datę zaindeksowania. W przypadku gdy cache jest stosunkowo nowy i występują w nim zmiany to będzie można wykryć wszelkie niezgodności poprzez porównanie ze starym cache który przechowywany jest na przykład przez Bing
Dobrze będzie również upewnić się czy nie zmieniły się dotychczasowe przekierowania. Upewnijmy się zatem czy wszystkie dotychczasowe działają poprawnie czy też może zwracają one kod 301.