Na co zwrócić uwagę podczas optymalizacji zdjęć na stronie?
Żyjemy w czasach gdzie liczy się to co tu i teraz. Z tego też względu szybkość ładowania się stron internetowych ma ogromne znaczenie. Aby jednak strona mogła się odpowiednio szybko wczytać na urządzeniach mobilnych czy też komputerach musi być zoptymalizowana. Największy wpływ na to mają zamieszczone na stronie elementy graficzne. W tym artykule podpowiemy wam zatem na co zwrócić uwagę podczas optymalizacji zdjęć na stronie.
Pierwszym krokiem na drodze do optymalizacji zdjęć jest ich kompresja. Wszystkie elementy graficzne znajdujące się na stronie powinny zostać poddane kompresji tak aby bez znacznej utraty jakości jak najbardziej ograniczyć ich wagę bez widocznych strat w jakości. Zdjęcia w tym celu można skompresować za pomocą dowolnego programu graficznego lub też wykorzystać dostępne w sieci strony dedykowane właśnie tego rodzaju działaniom.
Optymalnie jest się zdecydować na kompresję z zakresu od 60 do 90 procent w przypadku zdjęć w formacie .jpg. W przypadku wielu fotografii potrafi się to przełożyć na naprawdę bardzo duże oszczędności w ilości danych jakie muszą zostać załadowane na urządzeniu klienta.
Kolejnym istotnym zagadnieniem jest rozdzielczość dostępnych na stronie zdjęć. Jest to jeden z czynników który ma wpływ na samą wagę zdjęć. Naturalnym jest, że zdjęcie o większej rozdzielczości będzie zajmować więcej miejsca na dysku. Dlatego też powinniśmy unikać używania na stronie zdjęć o większej rozdzielczości niż ta która jest nam potrzebna. W znakomitej większości zdjęcia o rozdzielczości poniżej tysiąca pikseli będą optymalnym rozwiązaniem.
Zasada ta nie dotyczy jednak w przypadku stron gdy to właśnie zdjęcia są głównym produktem ( mowa tutaj o stronach typu portfolio ) gdzie wysoka jakość fotografii ma kluczowe znaczenie w przypadku podjęcia decyzji przez klienta.
Istotna jest też nazwa plików jakie umieszczamy na stronie. Warto zadbać aby każda nazwa zdjęcia była adekwatna do tego co przedstawia. Jeżeli zatem zdjęcie dotyczy sprzedawanego produktu to jego nazwa powinna zawierać jego model i kilka cech szczególnych jak na przykład kolor.
Umieszczając zdjęcia na stronie nie zapomnijmy również o dodaniu do nich atrybutu typu ,,Alt”. Jest to tekst alternatywny którzy wykorzystywany jest przez przeglądarki do tego aby dowiedzieć się co znajduje się na zdjęciu, gdyby z jakiś względów nie wczytało się ono poprawnie.