Aby content marketing był skuteczny należy prowadzić działania na wielu polach. Z jednej strony warto systematycznie tworzyć nowe, wartościowe treści dla wybranej grupy docelowej. Z drugiej zaś nie wolno zaniedbać ważnego aspektu, jakim jest recykling treści na stronie internetowej. Ta druga sfera działań to taki content marketing, który może okazać się przysłowiowym kołem ratunkowym, gdy wyczerpią nam pomysły. Zamiast nieustannie wymyślać coś na nowo, można cyklicznie sięgać po to, co już zostało przez nas wcześniej stworzone.
Content marketing a recykling treści
Content marketing oparty na recyklingu treści to sposób na przedłużenie żywotności contentu naszego autorstwa. Znane powiedzenie w branży marketingowej głosi: “content is the king”. I jest to prawdą, jeśli tworzymy wartościowe i użyteczne treści, tylko takie mogą bowiem zdziałać bardzo wiele dobrego dla naszej firmy. Przede wszystkim budują nasz wizerunek jako eksperta, kreują nowe relacje z klientem, co finalnie przekłada się na wyniki sprzedaży. Warunkiem sukcesu w content marketingu jest dobranie treści do potrzeb określonej grupy docelowej. Należy dbać o jakość i odpowiedni poziom merytoryczny contentu oraz systematycznie publikować.
Regularne tworzenie artykułów, postów, prezentacji, zbiorów zdjęć, pokazów czy nagrań audio-wideo (webinaria, podcasty, video tutoriale itp.), jest największym wyzwaniem dla content designera, który powinien wymyślać nowe i inspirujące treści. Zdarza się jednak, że brakuje pomysłów lub źródeł inspiracji i wówczas warto sięgnąć po proste rozwiązanie: recykling treści. Można przecież w mądry sposób wykorzystać to, o czym pisało się już wcześniej.
Recykling treści na stronie internetowej
Recykling treści na stronie internetowej można zrealizować na bardzo wiele sposobów. Najważniejszym z nich jest aktualizacja starych treści, czyli dopisanie nowych kontekstów, gdy pojawia się ku temu powód (np. nastąpiły jakieś istotne zmiany). Mamy wówczas okazję do przypomnienia czytelnikom poprzedniego artykułu, wystarczy przedstawić to, co uległo zmianie i obecny stan danej sprawy. Ważne jest także zestawianie starych treści w nowym układzie. Można je przygotować opierając się na zauważalnych tendencjach dotyczących zainteresowań internautów. Warto w tym celu skorzystać ze statystyk strony internetowej i przypomnieć użytkownikom najbardziej popularny content w formie kompilacji.
Jeśli opublikowane treści mają jakiś wspólny motyw lub temat, można je odświeżyć prezentując nowy układ zagadnień, grupując je w nowe kategorie tematyczne. Dzięki temu nasi czytelnicy zyskają dostęp do tak zwanego “kompendium wiedzy”, będącym zbiorem treści na temat konkretnego zagadnienia lub problemu. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie starych treści w zmienionej formie i dystrybuowanie ich w innych niż dotychczas kanałach. Przykładowo można przekształcić treść artykułu na infografikę lub na prezentację multimedialną. Można również wpisy blogowe zaprezentować jako film na YouTube.
Content marketing oparty na recyklingu treści na stronie internetowej ma wiele zalet. Stosując recykling naszego własnego contentu jesteśmy oszczędni, ponieważ obniżamy koszty kreacji i nie marnujemy czasu na żmudne poszukiwanie nowych źródeł inspiracji. Warto wiedzieć, że odświeżenie treści sprzyja też polepszeniu ich jakości. Ponowne opracowanie informacji pozwala zweryfikować ich wartość merytoryczną. Istnieje więc szansa, że artykuł, który nie cieszył się do tej pory większą popularnością, zyska nowych czytelników właśnie po zabiegach optymalizacji treści. Jeśli wykorzystamy dodatkowe kanały dystrybucji, zwiększymy swój zasięg i znajdziemy nowych internautów, zainteresowanych naszym contentem.