Brief dla e-commerce jest problematyczny dla firm, które dopiero rozpoczynają sprzedaż online. Często nie wiedzą w jaki sposób spisać swoje wymagania dotyczące wdrożenia nowego kanału sprzedaży e-commerce. Na starcie należy zadać sobie pewne podstawowe pytania, aby dokładnie określić potrzeby względem projektu sklepu internetowego. Brief dla e-commerce jest specyficznym spisem wymagań, celów i elementów strategii, realizowanych za pośrednictwem platformy sklepowej.

Brief dla e-commerce

Brief dla e-commerce: informacje o firmie

Każdy projekt internetowy wymaga przygotowania i merytorycznej korekty. Dlatego brief, jest tak ważny, ponieważ pomaga sprecyzować cele, wymagania oraz potrzeby firmy. Brief jest pierwszym podstawowym dokumentem, na podstawie którego interaktywna agencja (promocyjna lub reklamowa) ustali optymalne rozwiązania oraz przedstawi kosztorys związany z uruchomieniem sklepu internetowego.

Pisanie briefu należy rozpocząć od podstawowych informacji o firmie i jej działalności. Warto dokładnie opisać branżę, w której funkcjonuje firma. Trzeba precyzyjnie wskazać cele biznesowe przedsiębiorstwa. Należy unikać ogólników w stylu: „planuję założenie sklepu internetowego”. Celem briefu jest podanie konkretnych informacji dotyczących m.in. asortymentu, usług oraz grupy docelowej. Świadomość tego, do kogo kierujemy ofertę, jest jednym z fundamentów projektu e-commerce.

Brief projektu sklepu internetowego powinien zawierać także uwagi na temat bezpośredniej konkurencji i rynku na którym będzie działał sklep internetowy (zasięg globalny czy krajowy?). Warto opisać także ewentualne słabe strony biznesu oraz możliwy potencjał. Plany rozwojowe, które są kolejnym etapem po wdrożeniu kanału e-commerce są także cenną informacją. Atuty, jakie wyróżniają przedsiębiorstwo na tle konkurencji powinny również znaleźć się w briefie. Być może umowy handlowe z firmami kurierskimi, zapewniające szybką lub darmową wysyłkę oraz profesjonalna infolinia będą tymi elementami, które zwiększą sprzedaż w sklepie internetowym.

breif e-commerce

Brief dla e-commerce: kategorie produktowe

Wśród ważnych wytycznych zwartych w briefie dla e-commerce powinna znaleźć się informacja o planowanym terminie uruchomienia e-sklepu oraz wstępny budżet na realizację projektu. Warto choćby ramowo wskazać także orientacyjne cele sprzedażowe, ilość potencjalnych klientów, sezonowe obniżki cenowe lub okazje sprzedażowe, jakie planujemy wprowadzić. Trzeba mieć świadomość, że od strony technologicznej sklep internetowy dla tysiąca unikalnych użytkowników w okresie miesiąca, różni się znacznie od platformy przygotowanej z myślą o 100 tysiącach klientów miesięcznie.

Sprzedaż online wymaga, aby wykonawca projektu sklepu był dobrze poinformowany (m.in. za pomocą briefu), odnośnie specyfiki asortymentu, który będzie sprzedawany na kanale e-commerce. To pozwala zaprojektować odpowiednie funkcje sklepu, które będą odzwierciedlać charakterystykę produktów. Dzięki temu będzie można zaprojektować odpowiednią architekturę informacji na stronie oraz zaplanować proces sprzedaży. Wytyczne jakie należy określić w briefie to m.in. sposób opisu produktów (nazwa, cena i podstawowy opis, lub bardziej rozbudowane tabele, specyfikacja w plikach do pobrania, wielowariantowość itp.). Należy przy tym wziąć pod uwagę nietypową specyfikę towaru taką jak: ilość liczona w m2, konfiguracja i warianty (kolor, materiał,  rozmiar), niemożność wysyłki za pośrednictwem kuriera (materiały dostarczane lokalnie), czy cyfrowa forma produktu. Wszystkie te informacje zawarte w briefie dla e-commerce będą bardzo przydatne podczas realizowania projektu sklepu internetowego.