Jak poprawić użyteczność sklepu www?

Sklep internetowy jest jak swoistego rodzaju żywy organizm i powinien zmieniać się razem z przyzwyczajeniami klientów czy też panującymi trendami. Warto zatem dbać aby rozwijał się on i dostosowywał do aktualnych wymagań rynku. Głównym polem do popisu stanowi tutaj ergonomia sklepu. Im łatwiejszy będzie dla klientów proces zakupowy i samo poruszanie się po stronie tym na większe zyski możemy potencjalnie liczyć. W tym artykule skupimy się zatem na tym jak poprawić użyteczność sklepu www.

sklep www

sklep www

Pierwszym krokiem do polepszenia użyteczności sklepu online jest znalezienie problemów z jakimi mogą spotkać się klienci przebywając na stronie. Aby to zbadać istnieje kilka sprawdzonych sposobów. Można wykorzystać na przykład narzędzia takie jak Google Analytics czy też Yandex Metrica.

Analiza danych z tych narzędzi pozwoli sprawdzić w jakim stanie obecnie znajduje się nasz sklep oraz gdzie i z czym klienci mają największy problem. Warto zatem przebadać dokładnie które podstrony użytkownik odwiedza w pierwszej kolejności. Następnie dobrze będzie przeanalizować ich współczynnik odrzuceń i bliżej przyjrzeć się stronom które wypadają poniżej średniej.

 

Trzeba też przeanalizować dokładnie schemat zachowania klientów na stronie. W zupełnie inny sposób będzie się przecież zachowywał klient który odwiedził sklep www z poziomu urządzenia mobilnego a zupełnie inaczej osoba korzystająca z komputera. W pierwszym przypadku najczęściej klient dopiero poszukuje produktu. W drugim zapewne przygotowany jest już do dokonania zakupu za pośrednictwem sklepu www. Warto zatem dokładnie przyjrzeć się jak kształtują się zachowania klientów w zależności od urządzenia z którego korzysta i na tej podstawie wprowadzić stosowne zmiany na stronie.

Dobrą praktyką będzie również zbadanie statystyk odnośnie wyszukiwań i filtrowanych kategorii na stronie naszego sklepu www. Jeżeli jedna z dostępnych w sklepie marek jest bardzo często wyszukiwana to dobrym pomysłem może być dodanie filtrowania na stronie po typie producenta lub też stworzenie jakiejś promocji dedykowanej dla oferty chętnie wyszukiwanej marki.

 

Newralgicznym elementem na stronie jest również koszyk zakupowy. To w końcu ostatni krok do finalizacji transakcji przez klienta. Należy dokładnie przebadać czy któryś z kroków dotyczących dodawania produktu do koszyka nie stwarza klientom problemów. Można do tego wykorzystać analizę ilościową przy użyciu kroków pośrednich w Google Analytics.