Jak handel w internecie wpływa na tradycyjną sprzedaż?

W każdym biznesie bardzo istotne jest aby analizować zachowania potencjalnych i tych realnych klientów. Ich decyzje podczas dokonywania zakupów mogą dostarczyć nam bardzo wartościowych informacji. Na ich podstawie można ustalić w jakim kierunku powinniśmy pokierować nasz biznes. W tym artykule w szczególny sposób postaramy się dodatkowo przeanalizować jak handel w internecie wpływa na tradycyjną sprzedaż.

ropo

ropo

W obecnych czasach gdzie sprzedaż za pośrednictwem internetu stała się bardzo popularna można zauważyć bardzo ciekawy czynnik mający wpływ na ścieżkę zakupową klienta czyli efekt ROPO. Chodzi tutaj o zjawisko opierające się na badaniu przez klienta w internecie informacji o danym produkcie czy też marce.  Dopiero w późniejszym etapie dokonywaniu zakupu, ale już w sklepie stacjonarnym.

Rozwój internetu i mediów społecznościowych sprawił bowiem, że to właśnie wszelkiego rodzaju social media czy też blogi i kanały na YouTube stały się głównym źródłem informacji o produkcie czy też jakiejś firmie.

Dodatkowo świadomość klientów rośnie wraz z rozwojem internetu i coraz częściej przed zakupem dokonują oni świadomej analizy danego produktu. Czytają coraz więcej recenzji i posiłkują się opiniami innych osób które miały lub używały danego produktu. Według dostępnych statystyk blisko co czwarty klient podczas dokonywania zakupów kieruje się bowiem ścieżką ROPO. Dotyczy to szczególnie branż powiązanych ze sprzętem elektronicznym, budowlanym czy też odzieżowym.

Co interesujące zjawisko to ma także drugą swoją stronę. Mowa o tak zwanym odwróconym ROPO ( Research Offline, Purchase Online ). Chodzi tutaj o sytuację w której najpierw idziemy do sklepu stacjonarnego aby zapoznać się bliżej z danym produktem. Dopiero później jego zakup finalizujemy już w internecie. Jego popularyzacja cały czas rośnie ponieważ w taki sposób klient może uzyskać opcję darmowej dostawy czy też dostać do dyspozycji lepszą cenę. Na odwrócony efekt ROPO szczególnie podatne są branże kosmetyczne, związane z odzieżą sportową czy też artykułami dziecięcymi.

Pomimo zatem trendu, z którego jasno wynika iż z roku na rok handel internetowy zyskuje na znaczeniu nie należy przejmować się zbytnio tym w jakiej kondycji będzie tradycyjna sprzedaż offline. Niektórych przyzwyczajeń klientów nie da się bowiem zmienić i zawsze będzie duże grono potencjalnych klientów dla których klasyczne podejście do kupna towaru będzie właśnie tym preferowanym.