E-mail marketing przynosi najwięcej korzyści, gdy działania, treści i rodzaj komunikacji dopasujemy do branży w której działamy. Wiadomo, że rodzaj branży, także na kanałach sprzedaży e-commerce, determinuje strategię, system, model i zawartość komunikatów kierowanych do klientów. Dlatego co innego sprawdzi się w e-commerce, a odmienne działania podejmują blogerzy lub marketingowcy z branży B2B.

E-mail marketing

E-mail marketing różnych nadawców

Sposoby wykorzystania e-mail marketingu przez różnych nadawców najczęściej różnią się sposobami pozyskiwania klientów i tematyką wysyłanych newsletterów. Nadawcy z rożnych branż z odmiennym natężeniem i częstotliwością kładą nacisk na ogólne działania e-mail marketingowe. Spowodowane jest to tym, że w branży nastawionej na konsumenta offline, e-mail marketing zazwyczaj jest jedynie uzupełnieniem innych działań. Zgoła inaczej jest w biznesie opartym na działaniach online, gdzie klient, zanim coś kupi, przechodzi najczęściej przez typową ścieżkę zakupową.

Podobnie jest z pozyskiwaniem nowych subskrybentów – to rodzaj branży określa co będzie naszym narzędziem w e-mail marketingu. Może będzie to formularz wypełniony podczas składania zamówienia w e-sklepie? Czy postawimy na wykorzystanie stopki maila w korespondencji biznesowej oraz kontaktów z wizytówek pozyskanych na konferencji branżowej? Każda z tych metod funkcjonuje zupełnie inaczej w każdej z branż. Odmiennych rzeczy także oczekują klienci zapisani np. do newslettera: zniżek, e-booka, dostępu do wartościowych treści.

Branża e-commerce

Aby e-mail marketing działał dobrze, trzeba go dopasować do branży, w której działa firma. Raporty specjalistów z branży marketingu donoszą, że e-mail marketing odpowiada za blisko 1/5 transakcji na platformach sklepowych online. To znaczna liczba, jeśli porównamy nakład pracy włożony w przygotowanie maila z innymi działaniami marketingowymi.

Sklepy internetowe powinny więc opanować sztukę wysyłania wiadomości e-mail, ponieważ w tym narzędziu komunikacji kryje się w nim ogromny potencjał. Jak tego dokonać? Należy zaplanować kampanie mailowe, które utrzymują świadomość marki wśród subskrybentów. O akcjach rabatowych i wyprzedażach trzeba informować potencjalnych klientów na tyle wcześnie, by subskrybenci newslettera mogli skorzystać z obniżki cen w odpowiednim czasie.

E-sklepy powinny także korzystać z segmentacji i personalizacji wysyłek. Dużym plusem specyfiki branży e-commerce jest to, że pozwala ona również na bardziej zaawansowane formy marketingowe. Warto korzystać z dynamicznych treści, autoresponderów, lub informacji o historii zakupów w mailach sprzedażowych.