Optymalizacja strony internetowej powinna być jednym z głównych filarów planu marketingowego dla e-commerce. Poręcznym narzędziem są testy porównawcze A/B, dzięki którym można wiele poprawić i zmienić w działaniu witryny. Wiedza uzyskana za sprawą eksperymentowania, wdrażania różnych rozwiązań, jest bezcenna w kontekście działań mających na celu podniesienie atrakcyjności i jakości strony internetowej.

Optymalizacja stron internetowych

Cel testów A/B

Jeśli mamy problemy z wyborem banerów reklamowych, dopasowaniem opisów lub usytuowaniem okienek typu pop-up, warto sięgnąć po testy porównawcze A/B, aby dowiedzieć się, które rozwiązanie będzie korzystne dla naszej witryny. Działania marketingowe powinny uwzględniać tę metodę optymalizacji witryny internetowej, ponieważ to najprostszy sposób uzyskania wiedzy o tym, jakie alternatywne elementy strony wpływają korzystnie na konwersje w witrynie. Testować można zarówno różne wersje całej strony lub tylko jej poszczególne elementy. Przeprowadzenie zaledwie kilku prób może już przynieść pozytywne efekty.

Głównym celem przeprowadzania testów porównawczych A/B  jest dostarczenie klientom najlepszych i użytecznych rozwiązań. Internauci korzystając ze stron www napotykają na konkretne problemy. Jeśli na przykład jest to źle skonstruowane menu, słaba nawigacja lub mało widoczny przycisk prowadzący do koszyka w sklepie, każdy taki wadliwy element może zaburzyć, a nawet uniemożliwić sprzedaż w witrynie. Ważne jest także kontrolowanie zależności psychologiczno-marketingowych, czyli dbanie o odpowiedni dobór komunikatów dla danej grupy docelowej. Dzięki testom A/B możemy sprawdzić i wskazać, jaki wariant porównywanego elementu witryny jest najbardziej skuteczny pod kątem zakładanych celów biznesowych i potrzeb grupy potencjalnych klientów.

optymalizacja stron internetowych - testy A/B

Optymalizacja strony internetowej na podstawie danych z testów A/B

Optymalizacja strony internetowej oparta o dane, które pozyskano z testów porównawczych A/B, to nic innego jak opracowanie nowej, alternatywnej wersji witryny. Sprawdzanie skuteczności dobranych rozwiązań powinno się  rozpocząć od określenia celu analizy danych. Na samym początku testu porównawczego musimy dokładnie określić, co chcemy osiągnąć. Cel, czyli konwersja, może być dowolna: dokonanie zakupu przez użytkownika, wypełnienie formularza kontaktowego, pobranie udostępnionych treści, subskrypcja newslettera lub kliknięcie baneru reklamowego. Kolejny krok to ustalenie zakresu testu, czyli wskazanie jaki obszar lub poziom strony chcemy zoptymalizować. Wybrany element poddajemy następnie testom porównawczym A/B.

Istotne jest to, aby podczas testów wypracować minimum dwa warianty elementu, który sprawdzamy i udostępnimy internautom. Po ustaleniu zmian i alternatywnych wersji udostępnionych w ramach testu, można śmiało przeprowadzić test, a następnie dokonać analizy jego wyników. Najważniejsze są wszak wnioski, które pozwolą  odpowiedzieć na pytanie, która z przyjętych dwóch hipotez okazała się lepsza. Jeśli analiza danych z testów wskazuje, że wynik pomiędzy różnymi opcjami jest neutralny, warto kontynuować testy A/B aż do skutku. Finalnie warto zastosować to rozwiązanie, które okazało się korzystniejsze, ale nie zaprzestawać optymalizacji strony internetowej. Doskonalenie strony internetowej to nieustanny i żmudny proces, dzięki któremu mamy szansę na ciągłe zwiększanie skuteczności naszej witryny.