Jak zoptymalizować sklep na Prestashop pod kątem SEO?

Decyzja na temat platformy na której zostanie oparty nasz sklep internetowy jest niezwykle istotna. Zaważy bowiem na możliwościach jakie może posiadać nasz sklep www oraz kosztach jakie my będziemy musieli ponieść jako przedsiębiorca. Obecnie jednymi z najchętniej wybieranych platform są Magento oraz Prestashop. Projektowanie stron www opartych na tych dwóch platformach jest stosunkowo proste i daje duże możliwości. Trzeba mieć jeszcze na uwadze, że pozycjonowanie stron opartych na jeden czy też drugiej platformie różni się od siebie. W tym artykule skupimy się zatem na tym jak zoptymalizować sklep na Prestashop pod kątem SEO.

prestashop seo

prestashop seo

Pierwszą kwestią z jaką musimy się zmierzyć pod kątem optymalizacji SEO jest automatyczne powielanie opisu kategorii. W założeniach miało to na celu oszczędzić czas użytkowników. Jednak w praktyce sprawia to, że na podstronach występuje duplikacja treści. I tak opis kategorii zostaje powielony na jej stronicowaniu. Jeżeli zatem kategoria składa się z kilku stron to opis trafi na każdą z nich.

Inną kwestią jest niefunkcjonalne menu boczne. Często w przypadku prestashop zdarza się iż menu boczne zawęża się wraz z kolejnymi podkategoriami. Zatem wchodząc głębiej w menu widzimy tylko kolejne podkategorie. Znikają nadrzędne i równorzędne menu kategorii. Rozwiązanie tego typu jest bardzo słabe pod względem funkcjonalnym i utrudnia w dużym stopniu przemieszczanie się użytkowników po stronie sklepu. Warto zatem zmienić ustawienia dotyczące menu.

Następną kwestią jest możliwość opcjonalnego stronicowania listy produktów. Bardzo dużo sklepów w obecnych czasach korzysta z funkcji infinite scroll. Odpowiada ona za stopniowe ładowanie kolejnych produktów na tej samej stronie bez potrzeby klikania w kolejne podstrony. Jednak aby tego rodzaju funkcjonalność działała dany klient musi mieć włączoną obsługę javascript w przeglądarce. Z tego też względu w trosce o innych użytkowników oraz roboty wyszukiwarki Google warto na stronie wdrożyć też klasyczne stronicowanie.

W dalszej drodze do optymalizacji strony pod kątem SEO jest sprawdzenie atrybutu linków wewnętrznych. Często zdarza się bowiem, że w przypadku Prestashop linki wewnętrzne mają atrybut nofollow. Należy zatem zmienić go na dofollow.

Kolejną istotną sprawą jest indeksowanie stron. Sklep www zawiera bowiem wiele podstron i części z nich z pewnością nie chcemy indeksować ( mowa tutaj o sekcji koszyk, płatności itd ) Aby zatem uniknąć ich indeksowania należy wdrożyć w Prestashop metatag typu noindex.