W e-commerce należy stosować wiele różnorodnych form marketingu. Zarówno pozycjonowanie, artykuły sponsorowane i kampanie z użyciem narzędzi takich jak Google AdWords czy reklama na Facebooku, przynoszą znacznie lepsze efekty jeśli są wspierane przez działania zwane szeroko inbound marketingiem. W kontekście tworzenia takiego przekazu marketingowego, na który odbiorca musi sam wyrazić zgodę (np. poprzez subskrypcję mailową lub pytając o produkt za pomocą wyszukiwarek internetowych), najlepsze wyniki osiąga firmowy blog. To narzędzie reklamowe jest jednocześnie najbardziej popularne i najskuteczniejsze. Skąd bierze się jego siła oddziaływania na konsumenta? Dlaczego warto inwestować w firmowego bloga? Oto kilka podstawowych zasad jego prowadzenia i przykładowe korzyści, jakie możemy osiągnąć publikując regularnie blogowe wpisy.
E-commerce -Budowanie relacji z klientem
E-commerce rządzi się innymi zasadami niż sprzedaż bezpośrednia, w której mamy osobisty kontakt z kupującym. Aby zbudować relację z klientem w biznesie e-commerce warto zainwestować w prowadzenie własnego firmowego bloga. W ten sposób tworzymy przestrzeń do dyskusji między firmą a konsumentami. Nasi klienci także mogą na tym skorzystać wymieniając uwagi między sobą. Naturalna sytuacja komunikacyjna, jaka jest realizowana za pośrednictwem bloga internetowego, pozwala przedstawić zakres usług lub szeroki wachlarz produktów w autentycznym kontekście. Dzięki temu eliminujemy takie elementy jak nachalna perswazja i reklamowe chwyty, które często zrażają potencjalnych konsumentów. Poprzez bloga firmowego możemy zbudować z nieszablonową, wiarygodną relację z klientami.
Głównym celem prowadzenia firmowego bloga w biznesie e-commerce jest przedstawienie i upowszechnienie unikalnych treści, które są wartościowe dla klientów. Zadaniem contentu jest nie tylko informować, czy też edukować w zakresie produktów, usług i specyfiki danej branży, ale także bawić i rozśmieszać, zmuszać do interakcji – jednym słowem: angażować. Klienci, którzy są zaangażowani w czytanie, rozpowszechnianie i komentowanie blogowych wpisów okazują nam w ten sposób swoją lojalność, która przekłada się finalnie na zwiększenie sprzedaży. Jeśli damy się klientowi poznać bliżej, będzie on pamiętał o naszej firmie podczas podejmowania decyzji zakupowych. Blog firmowy w e-commerce to doskonały sposób by pokazać tak zwaną “ludzką twarz” firmy i marki, co pomaga budować wiarygodność i zaufanie.
Blog firmowy to wizytówka eksperta
Wzorowa obsługa klienta oraz wysoka jakość oferty nie wystarczą, aby zyskać zaufanie konsumentów. Istotna jest także pozycja eksperta, czyli wykazanie się dogłębną znajomością danej branży i specyfiki oferowanych produktów. Publikowanie treści, które edukują potencjalnych klientów to trafiona inwestycja. Użyteczne i fachowe artykuły oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów użytkowników, są bardzo pożądane i doceniane. Warto na blogu firmowym zamieszczać takie wpisy, które będą przekazywać czytelnikom naszą wiedzę na tematy związane z branżą, w jakiej działa firma. Dzielnie się z klientami tajnikami wiedzy i sposobami rozwiązywania problemów, z pewnością przyniesie w przyszłości profity. Są duże szanse, że konsument zwróci się do nas, nie tylko z pytaniem o radę. Być może zdecyduje się także na zakup oferowanych przez nas produktów.
Z punktu widzenia algorytmów wyszukiwarek Google prowadzenie firmowego bloga ma bardzo wiele korzyści. Tworząc wysokiej jakości content na blogu firmowym wspieramy pozycjonowanie naszego biznesu e-commerce. Warto pamiętać, że wyszukiwarki dobrze indeksują wpisy o charakterze newsów i artykułów, szczególnie jeśli są one aktualizowane i wyświetlają się na głównej stronie. Ale należy wystrzegać się tworzenia firmowego bloga tylko w celu lepszego pozycjonowania. Jeśli nie jesteśmy autentyczni, to szybko zostaniemy zdemaskowani, nie tylko przez roboty Google, ale także przez zwykłych czytelników, co może zaszkodzić wizerunkowi firmy.