Może się wydawać, że kluczem do odniesienia sukcesu w biznesie jest wysoka sprzedaż. Jednak jak pokazuje doświadczenie to relacje odgrywają najważniejszą rolę w stworzeniu dobrze prosperującej działalności. Jak zatem zadbać o kontakty z klientami, partnerami biznesowymi czy też współpracownikami aby twoja firma odniosła w przyszłości sukces? Postaramy się dziś odpowiedzieć na to pytanie.

relacje w biznesie

relacje w biznesie

Po pierwsze pamiętaj aby utrzymywać stały kontakt. Bycie w regularnym kontakcie znacząco ułatwia stosunki zwłaszcza gdy nadejdzie sytuacja w której trzeba będzie omówić pewne finansowe kwestie czy postarać się o wyjaśnienie powstałego problemu. Staraj się zatem wykorzystywać do tego celu wszelkie możliwe środki komunikacji jakich możesz użyć. Nie mamy tu na myśli jakiś codziennym smalltalków ale bardziej praktyczne interakcje jak polecenie do przeczytania jakiegoś interesującego artykułu czy też pochwalanie się realizacją jakiegoś projektu. W dobrym tonie jest również wysłanie kartki świątecznej.

Warto też pamiętać o tym aby wychodzić z inicjatywą. Jak pokazują statystyki ponad dziewięćdziesiąt procent klientów którzy są niezadowoleni tak naprawdę nie narzeka i nie wysyła skarg ale niemal wszyscy oni już nigdy nie będą chcieli ponownie skorzystać z danej usługi. Dlatego też nie czekaj na sytuację gdy ktoś wyrazi swoje niezadowolenie. Wychodź z inicjatywą już wcześniej i proponuj klientom rozwiązania i troszcz się o ich satysfakcję.

Chyba nikt nie lubi zajmować się formalnościami. Bardzo często są one przyczyną wielu problemów i potrafią przyćmić nawet najlepszą i efektywną współpracę. Dlatego też staraj się zadbać jak najlepiej o formalności ze swojej strony. Uporządkuj dokumentacje, starannie opracuj umowy we współpracy z prawnikami itd. Jeżeli przyłożysz się do tego rodzaju kwestii to z całą pewnością stworzysz dobre wrażenie u partnerów biznesowych. Ponadto dobrze sporządzona umowa pozwoli uniknąć w przyszłości nieporozumień.

Postaw również na spotkania z ludźmi. Nawet najlepszy kontakt mailowy czy telefoniczny nie zastąpi w biznesie spotkania twarzą w twarz. Spotkania w realu budują nie tylko pewne przywiązanie do marki ale również do danej osoby. Decyzja na spotkanie twarzą w twarz jest również sygnałem, że jesteśmy na poważnie zaangażowani w dany projekt lub współpracę biznesową.

Możesz też od czasu do czasu zadbać o wyświadczenie jakiejś drobnej przysługi swoim partnerom biznesowym. Wykonanie takiej prośby znacząco zwiększa nasze szanse na otrzymanie tego czego chcemy przy następnej okazji.