Czym może być spowodowany wysoki wskaźnik odrzuceń na stronie?

Współczynnik odrzuceń to jedna z wartości pokazujących w statystykach Google Analytics zaangażowanie danego użytkownika w prezentowane na stronie www treści. Jeżeli jest wysoki to oznacza to, że dany klient odwiedził stronę i niestety nie podjął na niej jakiejkolwiek interakcji. W tym artykule zastanowimy się czym może być spowodowany wysoki wskaźnik odrzuceń na stronie www?

Czym może być spowodowany wysoki wskaźnik odrzuceń na stronie

Czym może być spowodowany wysoki wskaźnik odrzuceń na stronie

Pierwszą przyczyną jest niska użyteczność dla klienta danej strony lub też mało intuicyjny design samej witryny. Serwisy o przestarzałej architekturze  czy też mało spójnym layoucie to przepis na wysoki wskaźnik odrzuceń. Jeżeli tak jest rzeczywiście w praktyce to najwyższa pora aby rozważyć zmianę designu strony. Warto też postawić na drobne zmiany i po ich wprowadzeniu przeprowadzać testy typu A/B aby sprawdzić czy mają one przełożenie na lepszy odbiór danej strony.

Inna przyczyną wysokiego wskaźnika odrzuceń jest błędnie zaprojektowana nawigacja na stronie. Przejrzyste i intuicyjne menu to jeden z kluczowych elementów szczególnie jeżeli mowa o sklepach www. Jeżeli nawigacją została błędnie zaprojektowana to użytkownicy będą zwyczajnie gubić się na stronie i w przyszłości wybiorą konkurencję. Upewnijmy się zatem, że najważniejsze kategorie znajdujące się w naszym serwisie będą umieszczone w menu głównym a istotne ze strony użytkownika zakładki zostaną dodatkowo podlinkowane w stopce.

Wysoki współczynnik odrzuceń może też być przyczyną tego iż dana podstrona całkowicie wyczerpuje temat interesujący klienta. Jest to możliwe na przykład w przypadku stron o tematyce gastronomicznej. Użytkownik szuka przepisu, zapoznaje się z nim a następnie opuszcza stronę. W tego przypadku nie ma sensu walka ze współczynnikiem odrzuceń gdyż on jest niejako wpisany w tematykę w jakiej się obracamy. Tutaj wystarczy zmienić rodzaj statystyk jakie mierzymy aby mieć pełniejszy obraz sytuacji.

Ostatnim z omawianych czynników mających wpływ na współczynnik odrzuceń jest długi czas ładowania. Aby poprawić czas wczytywania warto najpierw zbadać witrynę w narzędziach takich jak PageSpeed które pokażą nam jakie składowe poprawić aby cieszyć się lepiej działającą stroną.