Czym jest konwersja i jak ją mierzyć?

Przyjmijmy iż klient znalazł się już na stronie naszego sklepu. Musimy zastanowić się czego tak naprawdę od niego oczekujemy. W najbardziej optymistycznym wariancie klient wykaże się pewnego rodzaju aktywnością. Może to być zapisanie się do naszej listy mailingowej, zapoznanie się z treścią najnowszego wpisu czy też może zakup produktu. Tego rodzaju działanie użytkownika na danej stronie nazywamy właśnie konwersją. W tym artykule postaramy się zatem dokładnie wyjaśnić wam czym jest konwersja i jak ją mierzyć.

konwersja

konwersja

Definiując zatem przykład ze wstępu możemy powiedzieć iż konwersja to pożądane przez nas działania użytkownika które przekładają się na zysk dla nas. Zatem w zależności od tego jakiego rodzaju działalność prowadzimy i jaką stronę internetową posiadamy konwersja może przybierać różne formy. Do najbardziej znanych i popularnych czynności które można zaliczyć jako konwersja zaliczamy dokonanie zakupu w sklepie internetowym, zapisanie się do listy mailingowej, rejestracja konta, wysłanie wiadomości z pytaniem, wypełnienie formularza, pobranie pliku czy też kliknięcie w baner z reklamą.

Jak zatem możecie się domyślić z opisanych przykładów konwersja jest jednoznacznie związana z celem istnienia samej strony www. W przypadku sklepu www najbardziej istotne będzie aby klient dokonał zakupu a dla firmy która właśnie rozpoczęła specjalną akcję promocyjną, aby klienci wypełnili formularz.

Wiemy już czym może być konwersja, pozostaje jednak jeszcze problem tego jak ją poprawnie mierzyć. Najlepiej do mierzenia konwersji będzie wykorzystać współczynnik konwersji. Wskazuje on liczbę konwersji w stosunku do liczby użytkowników którzy odwiedzili daną stronę. Jest to więc nic innego jak procent klientów którzy po odwiedzeniu strony wykonali pożądana przez nas czynność. Jeżeli zatem na tysiąc odwiedzających naszą stronę klientów dwudziestu trzech dokona zakupu to współczynnik konwersji będzie wynosić 2,3%.

Należy też mieć na uwadze, aby współczynnik konwersji był w pełni miarodajny musi on dany cel zawsze mierzyć osobno. Dlatego nie łączmy dwóch pożądanych przez nas działań jednym współczynnikiem konwersji gdyż może nam to zaburzyć obraz skuteczności prowadzonych przez nas działań.