Pewnie sobie nawet z tego nie zdajecie sprawy ale handel detaliczny przechodzi właśnie przełomowy moment. Klasyczne, małe sklepy tracą znaczenie na rynku. Natomiast wielkie sieci handlowe jak Lidl czy Biedronka zyskują na coraz to większym znaczeniu. Nie bez znaczenia jest również ogromny wzrost sprzedaży online, gdzie klienci coraz to chętniej decydują się robić zakupu z kanapy w swoich czterech ścianach o czym pisaliśmy całkiem niedawno pokazując wam jak nowoczesne strony internetowe sprawdzają się jako narzędzie sprzedażowe. Jak w takiej sytuacji mają zatem radzić sobie małe sklepy detaliczne? Czy mają się już teraz poddać? Jak twierdzą liczni analitycy nic bardziej mylnego. Tradycyjne sklepy nadal mają szansę wyjść zwycięsko ze starcia z gigantami.
handel tradycyjny

handel tradycyjny

Duże sieci handlowe najczęściej w swoich działaniach korzystają z tak zwa

nej techniki marketingowej push dzięki czemu są w stanie zaoferować klientom bardzo szeroki wybór produktów w atrakcyjnych cenach wykorzystując do tego siłę zakupową oraz redukcję kosztów logistycznych. Natomiast sklepy online też mogą korzystać ze sprawnych łańcuchów dostaw ale używają go do wprowadzania w życie modelu typu ,,pull” polegającego na zaspokajaniu potrzeb konsumentów w najbardziej komfortowy dla nich sposób.

Na przestrzeni ostatnich lat aby odnieść sukces w handlu tradycyjnym należało brać pod uwagę czynnik ,,wygody” powiązany bezpośrednio z fizyczną bliskością danego sklepu w naszej okolicy.
Niestety cyfryzacj sprzedaży w coraz to większym stopniu niweluje tego rodzaju przewagę i małe sklepy muszą dostosować sówj model biznesowy do nowych warunków aby być konkurencyjnymi.
Zdaniem ekspertów lokalne sklepy aby przetrwać muszą wykorzystać swoje atuty. Poprawiając łańcuch dostaw i wprowadzając bardziej dynamiczną politykę cenową oraz stawiając na lojalność klientów opartą na znajomości ich potrzeb i oczekiwań lokalnych klientów.

Nie bez znaczenie będzie również wykorzystanie nowoczesnych technologi do przekonania klientów do skorzystania ze swoich usług. Futurystyczna wizja osiedlowych sklepów przyszłości przewiduje na przykład iż, klienci otrzymywać będą spersonalizowane wiadomości SMS czy też mailowe. Będą one dotyczyć promocji na interesujące ich produkty. Również model płatności takiego rodzaju sklepu ma być inny – wszystko będzie dopisywane do indywidualnego rachunku który opłacimy raz w miesiącu. Wszystko aby proces zakupów był jak najszybszy i jak najmniej skomplikowany.