Projekt strony internetowej może mieć wiele postaci, ale najważniejszą jego cechą powinna być zgodność z określonymi celami biznesowymi. Strona www powinna je realizować niezależnie od tego czy priorytetem będzie: sprzedaż produktów, poprawa wizerunku firmy lub komunikacji z klientami. Projekt webowy musi być zrealizowany w konkretnym celu, a inwestowanie pieniędzy w jego rozwój musi wynikać z istnienia wyraźnej, ralnej potrzeby biznesowej.

Projekt strony internetowej

Cele biznesowe w e-handlu muszą być jasno określone.

Projekt strony internetowej

Określenie celów biznesowych ułatwia przedstawienie wizji rozwoju firmy, gdy zlecamy agencji promocyjno-reklamowej lub innym wykonawcom, zrealizowanie projektu strony internetowej. Aby projekt webowy mógł być skutecznie wdrożony do działania należy jasno określić cel biznesowy już na samym początku współpracy. Jest to niezbędne, ponieważ na tym fundamencie będą opierać się dalsze działania. W praktyce firmy mają często problemy z określeniem nowego celu, zwłaszcza jeśli dotąd nie działały w Internecie. Dlatego należy zacząć od prostego, podstawowego pytania: co chcę osiągnąć?

Odpowiedź na to pytanie może być punktem startowym nowej strategii rozwoju firmy. Niestety w wielu instytucjach i prywatnych przedsiębiorstwach etap ustalania celów biznesowych jest pomijany i marginalizowany lub realizowany przysłowiowo „dla zasady”. Tymczasem proste wypunktowanie tego, czego oczekujemy od projektu strony internetowej, pozwala określić punkt docelowy, do którego firma lub organizacja zamierza dotrzeć. Nie bez znaczenia jest także to, że kiedy głośno wyartykułujemy cel, który chcemy osiągnąć, nasz motywacja do działania znacząco wzrasta, co wpływa na przebieg i powodzenie projektu.

Cele biznesowe a realne potrzeby

Cele biznesowe pojawiają się zazwyczaj, gdy zainicjuje je coś szczególnego: przypadek, analiza potrzeb przedsiębiorstwa, pozycja firmy na rynku, analiza rynkowa mówiąca o nowych kierunkach rozwoju lub analiza sprzedażowa. Można powiedzieć, że cel biznesowy wynika z realnej, konkretnej potrzeby firmy. Osoby decyzyjne w przedsiębiorstwie lub w organizacji muszą mieć świadomość danej potrzeby, aby można było na niej oprzeć projekt webowy. Inną, równie ważną rzeczą, jest świadomość efektów, jakie ma przynieść realizacja projektu strony internetowej. Nie jest dobrze, jeśli cel biznesowy przyjmuje formę zachcianki lub myślenia życzeniowego, nie popartego realną potrzebą. Zlecenie wykonania projektu sklepu internetowego tylko dlatego, że konkurencja taki posiada, nie jest dobrym pomysłem. Platforma sklepowa powinna spełniać określone funkcje, które będą odpowiedzią na rzeczywiste, konkretne potrzeby. Zasadniczo każdy projekt webowy powinien być postrzegany jako konkretne działanie w sferze biznesu, które ma realizować określoną funkcję. Jeśli naszym celem biznesowym jest na przykład: rozwój firmy, usprawnienie procesów sprzedaży i komunikacji z klientem, optymalizacja procesu produkcji lub wysyłki towarów, zmniejszenie kosztów lub podniesienie jakości obsługi, winniśmy każdy aspekt strategii biznesowej oprzeć na konkretach.