Każdy biznes online powinien korzystać z Google Analytics. Dzięki temu narzędziu można sprawdzić, co realnie interesuje użytkowników i jak strona internetowa jest przez nich odbierana. Trzy funkcje Google Analytics są szczególnie ważne dla e-commerce, ponieważ dostarczają wskazówek jak wzmocnić działania sprzedażowe i marketingowe.

Google Analytics

Użytkownicy z różnych źródeł

W Internecie trzeba działać na wielu polach, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i pozyskać spośród nich pewną grupę potencjalnych klientów. Aby działania były efektywne, warto cyklicznie sprawdzać, który z kanałów docierania do odbiorców (np. Instagram, Facebook, Google+ lub Twitter) jest najbardziej miarodajny. Dzięki temu można dowiedzieć się, na co szczególnie należy zwracać uwagę podczas planowania działań marketingowych. Dane pozyskane z Google Analytics to wskazówka na jakie social media warto poświęcać czas.

Aby się tego dowiedzieć, należy znaleźć w Google Analytics zakładkę „Pozyskiwanie”, a następnie „Cały ruch”, i na końcu wyświetlić raport „Źródło/medium”. Wówczas pokażą się źródła z jakich trafiają na stronę internauci. Można także sprawdzić zachowanie, czyli strony docelowe (ścieżki wejścia) i konkretnie podstrony na jakie wchodzili użytkownicy. Jeśli okaże się, że ruch na stronie jest największy z zapytań Google, wówczas należy zainwestować w w działania SEO, żeby ten wynik dodatkowo poprawić.

Funkcje Google Analytics dla e-commerce

Raport o e-commerce funkcjonuje w Google Analytics od listopada 2015 roku. Dane, które można stamtąd pozyskać są bezcenne dla właścicieli e-sklepów. e-sklepu. Dzięki raportom e-commerce można sprawdzić, jaki procent koszyków został porzucony przez klientów i na jakim etapie w procesie zakupowym to się stało. To daje pogląd na to, co należy w e-sklepie poprawić i na jakim etapie sprzedaż jest realizowana. Zwykły raport posiada dwa poziomy, więc dostajemy osobno dane dotyczące zachowania w trakcie podejmowania decyzji zakupowej i informacje na temat zachowania klientów podczas realizacji transakcji. W raportach z Google Analytics można śledzić, jak użytkownicy zachowują się na kolejnych etapach ścieżki zakupowej (np. kiedy dodają lub usuwają produkty z koszyka).

Niestandardowe dane z Google Analytics

Jeśli prowadzenie e-biznesu związane jest z wykupieniem łącza internetowego na działalność gospodarczą, to w ramach umowy można to łącze nazwać tak jak firmę. Dzięki temu możliwy stanie się podgląd w Google Analytics, jakie firmy odwiedziły witrynę internetową. Takie dane można wykorzystać jako listę potencjalnych klientów. W tym celu należy wejść w w zakładki: “Odbiorcy” i “Technologia”, gdzie pojawią się dwie zakładki: “Przeglądarka i system” oraz “Sieć”. Zapewne pokaże się duża ilość danych  na temat dostawców internetu. Będą tam także konkretne dane firm, które odwiedziły stronę www. Warto wykorzystać te informacje, by pozyskać nowych klientów. Funkcje Google Analytics dają bardzo dużo możliwości, jeśli chcemy wzmocnić pozycję e-biznesu. Co ciekawe, dane są niejako na wyciągnięcie ręki, ale trzeba być świadomym ich istnienia i umieć z nich skorzystać.